Jesteś tutaj
Nawierzchnia torowa:
Tory:
Tor - dwie szyny podtrzymujące i prowadzące koła pojazdów szynowych, ułożone na podkładach lub wlane w specjalną płytę betonową służą jako droga kolejowa, tramwajowa lub metro, w określonej odległości od siebie. Ułożony jest na podtorzu.

Tor kolejowy o szerokości 1435mm
Szerokość standardowa toru kolejowego wynosi 1435 mm mierzona między główkami szyn ustawionych na podkładach drewnianych, żelbetowych (strunobetonowych), stalowych itp. 14mm poniżej powierzchni tocznej główek szyn. Szerokość toru 1435 mm obowiązuje w większości państw świata. Każdy tor o szerokości większej od 1435 mm nazywa się torem szerokim, a mniejszej - torem wąskim. W Rosji oraz niektórych państwach powstałych po rozpadzie ZSRR jest używana szerokość 1520 mm.
Ponieważ w kolei nie stosuje się mechanizmu różnicowego, problem przebywania różnej drogi przez koła na łukach rozwiązano w ten sposób, że średnica kół zmniejsza się na zewnątrz - na łukach wewnętrzne koło opiera się na szynie częścią o mniejszej średnicy. Aby to umożliwić, szyny oddala się na łukach o:
Promień [m] | Poszerzenie [mm] |
R >= 250 | 0 |
200 = | 10 |
160 = | 20 |
R | 25 |
Dane dla toru o szerokości 1435mm

Współpraca koło - szyna
Czasami stosuje się w konstrukcji torowiska trzecią szynę o różnym przeznaczeniu. Wiele jest linii z trzecią szyną zębatą, dzięki której pociągi mogą pokonywać ostre wzniesienia.