Głogowska Szopa

kolej, technika, zdjęcia

Główny zawór maszynisty:

Najczęściej stosowanym zaworem pneumatycznego hamulca zespolonego na kolejach polskich jest zawór systemu Oerlikon, który można spotkać między innymi w lokomotywach serii EU05, EU06, EU07 i pochodnych, EP09, ET22, SM31, SM42, 401Da, SP32, ST44 i innych.
Zawór hamulcowy jest bezpośrednio połączony z układem pneumatycznym w tym z przewodem głównym.

Hamulce 5 zawór maszynisty Oerlikon FV4a



Zawór maszynisty Oerlikon FV4a składa się z następujących podstawowych zespołów:
1. Regulator ciśnienia
2. Urządzenie przekaźnikowe
3. Urządzenie napełniania uderzeniowego
4. Zawór nagłego hamowania
5. Zawór odcinający
6. Zawór wyłączający
7. Przyrząd odcinający
8. Zawór zwrotny
Zawór współpracuje z trzema zbiornikami (zbiornikiem sterującym 1l, zbiornikiem czasowym 3l, zbiornikiem redukcyjnym 7l). Zbiornik sterujący wdraża czynności napełniania i hamowania, natomiast urządzenie przekaźnikowe wykonuje te czynności samoczynnie. Zbiornik czasowy jest połączony z urządzeniem napełniania uderzeniowego oraz przez zawór odcinający z przewodem głównym. Reguluje on czas napełniania uderzeniowego w zależności od stopnia przeprowadzonego hamowania. Zbiornik redukcyjny umożliwia przeładowanie przewodu głównego o 0.04MPa podczas napełniania uderzeniowego. Zbiornik sterujący, czasowy i redukcyjny zabudowane są zbiorniku trójkomorowym.

Pozycje zaworu maszynisty Oerlikon FV4a

Hamulce 5-1
1. wyłączenie podwójna trakcja
2. Napełnianie uderzeniowe
3. Neutralna jazda
4. 1 stopień hamowania
5. Hamowanie pełne służbowe
6. Hamowanie uzupełniające
7. Hamowanie nagłe


Hamulce 5-2
1 - pozycja odcięcia - to pozycja, w której należy ustawić kran hamulca gdy lokomotywa jedzie jako ukrotniona (sterowana) lub jest pozostawiona zahamowana na postoju.


Hamulce 5-3
2 - pozycja napełniania uderzeniowego - inaczej nazywana popełnianiem. Jest to pozycja w której przewód główny zasilany jest bezpośrednio ze zbiornika głównego - 0,7 MPa. Powoduje to szybki wzrost ciśnienia w przewodzie głównym (ponad wartość roboczą 0,5 MPa)


Hamulce 5-4
3 - pozycja neutralna jazda - czyli pozycja do jazdy lokomotywy. Przewód główny zostaje napełniony ciśnieniem o wartości roboczej 0,5 MPa - hamulce są luzowane w trybie zwykłym.


Hamulce 5-5Hamulce 5-6
4 - 5 to pozycje stopniowego hamowania służbowego - w zależności od ustawienia rękojeści kranu odpowiednio spada ciśnienie w przewodzie głównym w związku z
czym wzrasta ciśnienie w cylindrach hamulcowych - następuje hamowanie. Powrót rękojeścią od pozycji 6- 4 powoduje wzrost ciśnienia w przewodzie głównym i stopniowe luzowanie hamulców.
- poz. 4 - 1stopień hamowania - ciśnienie w przewodzie głównym ok.: 0,45 MPa,
- poz. 5 - hamowanie pełne - ciśnienie w przewodzie głównym ok.: 0,35 MPa,
- poz. 6 - hamowanie uzupełniające ciśnienie w przew. gł. ok.: 0,29 MPa.


Hamulce 5-7
Pozycja nr 4. Pierwszy stopień hamowania (przewód gł 0.45MPA - cylinder 0.12MPa)


Hamulce 5-8
7 - pozycja hamowania nagłego - pozycja w której przewód główny zostaje połączony z atmosferą.

powrót do spisu treści

Odjazdy Głogów / Departures Glogow

ODJAZDY 1960-2016
Archiwum RJ

Statystyki

stat4u