Głogowska Szopa

kolej, technika, zdjęcia

Lokomotywy są wyposażone w następujące rodzaje hamulca:

1. Hamulec pneumatyczny zespolony samoczynny (działający na cały pociąg):
Układ hamulca samoczynnego zespolonego jest połączony z urządzeniami hamulcowymi wszystkich wagonów w pociągu za pomocą głównego przewodu hamulcowego i elastycznych sprzęgów hamulcowych. Układ hamowania w lokomotywie, jak i w wagonach działa na podobnych zasadach. Jednak w lokomotywie znajduje się dodatkowe wyposażenie w postaci głównego sterownika (zaworu) hamulcowego umożliwiającego sterowanie hamulcem zespolonym w całym pociągu.

2. Hamulec dodatkowy niesamoczynny (działający na lokomotywę):
Układ hamulca niesamoczynnego, zwanego często hamulcem dodatkowym, nie ma żadnego połączenia z urządzeniami hamulcowymi i służy tylko do hamowania samej lokomotywy. Działa on w lokomotywie znacznie szybciej niż hamulec zespolony i umożliwia jej hamowanie bez uruchamiania urządzeń hamulcowych w całym pociągu. Umożliwia także przyhamowanie pociągu.

3. Hamulec postojowy:
Tradycyjne rozwiązania hamulców postojowych stosowane w pojazdach trakcyjnych opierają się na urządzeniu uruchamianym dźwignią z kabiny maszynisty działającym poprzez przekładnię zębatą i śrubę na przekładnię mechaniczną hamulca podstawowego przy zestawach kołowych. Ze względu na dużą liczbę elementów sprawność tego hamulca przyjmuje się na poziomie 0,4. Praktyka eksploatacyjna pokazuje jednak, że sprawność ta jest dużo niższa, gdyż hamulca tego nie udaje się czasem uruchomić (szczególnie po dłuższym nie używaniu). Opracowano więc nową koncepcję hamulca postojowego, której istotą jest zastosowanie specjalnej sprężyny realizującej docisk zahamowania układu mechanicznego.

4. Hamulec elektrodynamiczny (opcjonalnie):
Hamulec elektrodynamiczny niesamoczynny (opcjonalnie). Działanie polega na zamianie charakteru pracy silników trakcyjnych lokomotywy z silnikowego na prądnicowy. Energia kinetyczna pociągu hamowanego lub energia potencjalna pociągu zjeżdżającego ze spadku zostaje w prądnicy zamieniona na energię elektryczną. Energię tą rozprasza się zamieniając na ciepło w opornicy hamowania RH lub zwraca się do sieci trakcyjnej tzw. rekuperacja.

powrót do spisu treści

Odjazdy Głogów / Departures Glogow

ODJAZDY 1960-2016new
Archiwum RJ
Odjazdy od 16.X - 10.XII
Odjazdy od 11.XII.2016 - 09.XII.2017new

Statystyki

stat4u